Kan een goed mens ook een goede advocaat zijn?

Nieuwe mastervak: Advocaat en Beroepsethiek

30 juni 2017

Dit voorjaar werd Diana de Wolff benoemd tot bijzonder hoogleraar Advocatuur. Na de zomer geeft zij het nieuwe mastervak Advocaat en Beroepsethiek, uniek in Nederland, dat draait om de vraag wat het vergt om een integere advocaat te zijn.

Wat betekent integriteit in de praktijk?

Een van de kernwaarden van de advocatuur is integriteit. Maar wat betekent integriteit in de praktijk als je een verdachte in een strafzaak verdedigt, een echtgenoot in een (v)echtscheiding bijstaat, of een multinational een fiscaal advies geeft? Hoe verhoudt de professionele moraal van de advocaat zich met de waarden die hij of zij nastreeft in het persoonlijk leven? En welke psychologische, sociale en economische factoren staan mogelijk in de weg aan het professionele handelen van de advocaat?

Deze kwesties staan centraal in het nieuwe mastervak 'Advocaat en Beroepsethiek’ dat wordt gegeven door Diana de Wolff, de nieuwe hoogleraar Advocatuur, en rechtsfilosoof Iris van Domselaar.

Wolff, Diana de, FdR, hoogleraar Advocatuur

Gastsprekers uit de praktijk

Diana de Wolff combineert haar leerstoel met een praktijk als arbeidsrechtadvocaat. Zelf zegt ze: 'Het leuke aan het vak is dat je kennismaakt met wat er in de praktijk van de advocatuur allemaal speelt aan beroepsethische kwesties.'

'We vragen gastsprekers uit de praktijk hun visie op het vak te geven. Daardoor krijg je een goed beeld van de rol van advocaten en van bijvoorbeeld de verschillen tussen advocaten die particulieren bijstaan en corporate advocaten. Daarbij zullen we de koppeling maken met de kernwaarden van advocaten en onderzoeken wat het vergt om een integere advocaat te zijn. Bijvoorbeeld dat je altijd een onafhankelijk positie houdt tegenover je cliënt en kritisch naar jezelf blijft kijken.'

Urgente beroepsethische vragen

Iris van Domselaar: 'We bestuderen in dit vak het werk van enkele toonaangevende Amerikaanse wetenschappers die zich met Legal Ethics bezighouden. Hun denkbeelden confronteren we met de Nederlandse praktijk, de gedragsregels voor advocaten en de uitspraken van de tuchtrechter. Door de combinatie van een theoretische en praktische benadering van urgente beroepsethische vragen worden studenten zich bewust van de specifieke verantwoordelijkheden van de advocaat als juridisch professional.'

Gepubliceerd door  Faculteit der Rechtsgeleerdheid