Overtuigende completering van Mozarts Mis in c-klein KV 427

Muziekwetenschap

18okt2017 10.30

Promotie

Net als zijn beroemde Requiem bleef Mozarts Mis in c-klein, KV 427, onvoltooid. De instrumentatie van twee Credo-delen die in grote lijnen gecomponeerd waren, maakte Mozart nooit af. De rest van het Credo en een Agnus Dei ontbreken in het geheel. Een historische completering van de mis bestaat niet. Beschikbare edities dateren van 1901 tot 2016, maar tegen al deze edities kunnen serieuze bezwaren worden aangevoerd. Clemens Kemme onderzoekt of het mogelijk is tot een veel overtuigender completering te komen door de meest recente bevindingen van de historische musicologie te combineren met vaardigheid en ervaring in historisch geïnformeerde muziektheorie en met ervaring in historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk.

Voorafgaand aan de promotieplechtigheid is er een live-uitvoering van ’Et incarnatus est’ uit Mozarts Mis in c-klein (completering Clemens Kemme) door een ensemble met sopraan Claron McFadden. Kemme is muziektheoreticus, arrangeur en docent aan het Conservatorium van Amsterdam.

Dhr. C. Kemme: History, Theory, and Practice of its Completion. Promotor is prof.dr. R. de Groot. Copromotor is prof. dr. M.H. Schmid (Eberhard-Karls-Universität Tübingen).

Deelname

Toegang vrij

Locatie

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting